Egenannonce

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Brug færre ord.

Hver dag spildes der millioner af ord og dermed kroner på at tale eller skrive sig uden om beslutninger. Det er nemlig farligt at bruge færre ord. Jo færre ord, jo mere præcist. Og dermed potentielt afslørende.
Det er også grunden til, at politikere aldrig svarer “ja” eller “nej” – selv til de mest enkle spørgsmål.
Men når man vejer sine ord, får forbeholdet overvægt. En tanke, der stod lysende og klar, fortaber sig i formulering. “Sig, hvad du tænker” bliver til “Tænk lige over, hvad du siger”. Og dermed pakkes tanken ind i ord og vendinger, så den oprindelige tanke i bedste fald går tabt for modtageren, men ofte også forsvinder for afsenderen selv.
Ord er den mest misbrugte ressource i verden. Og de bruges primært til at dække over, at vi nødig vil tage stilling. Det er så ufatteligt svært at koncentrere sig længe nok til at tage en kvalificeret beslutning. Ikke mindst fordi alle taler og taler og skriver og skriver uden at sige ret meget.
At koncentrere og præcisere sine tanker er fuldstændig uvant for de fleste. Vi er simpelthen trænet til det modsatte. Allerede i skoletiden præmieres vi for (for) mange ord. Hvorfor skal en dansk stil være på mindst fem sider? Og kan en virkelig original besvarelse af en handelshøjskoleopgave ikke sammenfattes på to sider? I det hele taget er akademisk træning og tænkning måske én af de væsentligste forhindringer for evnen til at udtrykke sig kort og klart. Og dermed få tingene gjort.
Når en virksomhed skal præcisere sin vision og mission, går der for alvor ord i den. Og når det kommer til værdierne, vælger man typisk tre til seks ord fra positivlisten. Dynamisk, professionel, seriøs, troværdig, omhyggelig og så videre. Derefter bruger man et hav af andre ord på at definere sine værdier og ender med, at de i praksis bliver værdiløse.
Præsentationer, konferencer og møder består af ord, ord og atter ord. Vi stjæler hinandens tid i stedet for at give hinanden tid. Tid til at tænke sig om – i stedet for at tænke højt. Kunne man forestille sig, at man ved at spare 30 % på virksomhedens ordforbrug kunne øge effektiviteten tilsvarende?
Vi gør det alle sammen. Vi har for eksempel allerede brugt 387 ord på at uddybe de tre ord i overskriften. Alene for at sætte streg under opfordringen: Brug færre ord. Tænk længe. Tal kort.

Other topics