LANDBRUG & FØDEVARER

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Noget at leve af. Noget at leve for.

Få sektorer rummer så mange svære spørgsmål som landbrugssektoren. Vi har igennem flere år arbejdet med deres omdømme, og der var faktisk nogle år, hvor tallene viser, at det gik den rigtige vej. 

Fremtiden er ikke så sort, som den har været.

Hvad får en interesseorganisation til at investere 60 mio. kr. over 3 år? Hvad får man for pengene, og kan det betale sig? Det er alt sammen gode spørgsmål, og når det kommer til Landbrug & Fødevarer, kan man oveni købet besvare dem.

Efter fusionen af Landbrugsraadet, Danske Slagterier, Dansk Landbrug og Dansk Svineproduktion fødtes i 2009 den fælles interesse-organisation, Landbrug & Fødevarer.

Den nye organisation identificerede meget hurtigt erhvervets omdømme som en af de væsentligste udfordringer. For efter mange års dårlig presseomtale omkring dyrevelfærd, miljøproblemer og EU-tilskud stod sektoren stort set uden opbakning fra befolkningen.
Konsekvensen var dalende interesse fra Christiansborg, forringede rammevilkår og et erhverv, som omverdenen betragtede som et levn fra fortiden.

På den baggrund lancerede bestyrelsen i Landbrug & Fødevarer ”En ny fortælling”.

En strategi, der sigter imod: At udvikle organisationen, så den ikke bare repræsenterer erhvervets synspunkter, men også forstår de store sammenhænge og det bredere perspektiv. At sektoren skal være med til at løse samfundets udfordringer inden for fødevarekvalitet, energiforsyning, miljø, medicin og dyrevelfærd. Og ikke mindst at indgå i en ny dialog med omverdenen baseret på åbenhed og tillid.

Det besluttedes at investere 60 millioner over tre år i udbredelse og opnåelse af den nye strategi. Og startskuddet blev givet til at udvikle en kampagne, der kunne skabe det ønskede vendepunkt. ”Fremtiden er ikke så sort, som den har været” blev det bærende tema i en optimistisk kampagne, der ved hjælp af en række overraskende enkelthistorier gav et nuanceret billede af en sektor i rivende udvikling. Kampagnens budskab blev spredt via ikke-betalte medier – Facebook, YouTube og PR samt betalte medier – Tv- og biografreklamer, annoncer og digitale bannere.

Udvalgte resultater.

  • Kendskabet til organisationen Landbrug & Fødevarer steg i kampagneperioden med 115%.
  • Andelen af danskere med en positiv holdning til landbruget steg med 74%.
  • Filmen scorede i snit 50% bedre end benchmark på Attention, Involvement og Effekt.
  • Der var signifikant fremgang i befolkningens positive holdning til landbruget på flere afgørende parametre som Innovation, Miljø, Fødevaresikkerhed, Økologi, Dyrevelfærd, Samfundsøkonomi og Sikring af arbejdspladser.
  • Kampagnen vandt i 2014 en Advertising Effectiveness Award.
Omdømmefilm 1
Omdømmefilm 1
Omdømmefilm 3
Omdømmefilm 3

Vil du høre mere?

Christina Tønnesen

Kontakt Christina Tønnesen
Tlf.: +45 21 70 95 89
Mail: ct@mensch.dk

Andre projekter

VISIT FAROE ISLANDS

Et lukket land åbnede verdens øjne.

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

LANDBRUG & FØDEVARER

Fra øl til pis til mere øl.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

VISIT FAROE ISLANDS

Fjernstyr en færing.

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

VELUX FONDEN

Red Havet

NOVO NORDISK

Ændring af verdens syn på blodsukker.

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.