CopenPay: Copenhagen attractions for climate friendly actions.
I sommeren 2024 var medierne fyldt med demonstrationer i alverdens storbyer og billeder af gennemblødte turister, der søgte dækning for demonstranternes vandpistoler.
På den baggrund lancerede vi kampagnen CopenPay for Visit Copenhagen. 26 attraktioner fra Nationalmuseet til SMK belønnede grønne handlinger i København. Fx kunne man betale for en frokost ved at indsamle en pose skrald, opnå rabat på entreen ved at tage cyklen, eller få fri entre til Karen Blixen Museet ved at hjælpe med at vedligeholde haven.
Reaktionen var vidunderligt overvældende. Initiativet fik massiv global mediedækning i alt fra CNN, Le Figaro, The New York Times og Der Spiegel til Times of India og China Today. Mere end 1300 nyhedsartikler og ”earned media” for mere end 150 mio. kr.
Det var selvfølgelig en succes for attraktionerne og København. Men måske kan vi også sætte et eksempel, der kan være med til at gøre turisme en lille smule mere bæredygtigt i resten af verden.
Vil du høre mere?
Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk