Heldigvis, men ikke tilfældigvis.
Sidste år leverede Danske Spils lotterier et overskud på over 1 milliard kr. til udlodningsmidlerne, som finansierer kultur- og idrætsprojekter. På den måde bliver Danske Spils overskud meget direkte til samfundets overskud. Vi arbejder ikke med at markedsføre spillene, men selve virksomheden. Og det handler meget om formål og ansvarlighed.
Til glæde og til gavn.
Der er meget, der har ændret sig siden Dansk Tipstjeneste i 1949 stillede sit første spil til rådighed for danskerne. Dansk Tipstjeneste er blevet til Danske Spil. Tipsmidlerne er blevet til Udlodningsmidler. Og digitaliseringen har udvidet spillemarkedet voldsomt. Men den mest afgørende omvæltning kom med liberaliseringen i 2012, der åbnede spillemarkedet for udenlandske giganter som Unibet, Ladbrokes og bet365.
Resten af historien handler om, hvordan et statsligt monopol kan trives med at blive konkurrenceudsat. Hvordan man kan holde fast i fair play på et benhårdt spillemarked, og samtidig levere et massivt overskud til samfundet år efter år.
For der er også noget, der ikke har ændret sig efter liberaliseringen. Formålet med Danske Spil er stadig at sikre ordnede forhold på spillemarkedet og at finansiere en lang række af samfundets kultur- og idrætsprojekter.
Overskuddet fra Danske Lotteri Spil går nemlig direkte i Udlodningsmidlerne, og der er typisk over 1 milliard kroner at gøre godt med hvert år til alle mulige og umulige projekter.
Danske Spil er en af Danmarks største annoncører, men Corporate Brand-budgettet er væsentligt mindre end de enkelte spils budgetter. Vi har arbejdet med Danske Spils corporate brand i mange år og været med til at opbygge det både før og under liberaliseringen. Vi har også set brandværdien dale, efter at udenlandske konkurrenter indklagede Danske Spils kommunikation og fik den bremset i flere år – bl.a. med en påstand om monopolisering. Men i 2016 besluttede Danske Spil sig for at vende den dalende brandværdi med en ny kampagne.
Målsætningen var en ”signifikant stigning i positivt indtryk af Danske Spil” ved at kvalificere kendskabet til Danske Spil med særligt fokus på ejerskab, overskud og ansvarlighed.
Udvalgte resultater.
- Det positive indtryk af Danske Spil steg fra 19% til 25% under første indsats i 2017.
- Det positive indtryk af Danske Spil steg fra 15% til 28% under anden indsats i 2017.
- Det positive indtryk af Danske Spil steg fra 16% til 25% under tredje indsats i 2017.
- Corporate Branding-kampagnen har fra 2016-2018 haft en ROI på 1,6.
- Den dalende brandværdi er bremset og stabiliseret på ca. 20% pr. 2017.
Vil du høre mere?
Kontakt Christina Tønnesen
Tlf.: +45 21 70 95 89
Mail: ct@mensch.dk