Dem der handler, er dem der forandrer verden
I det senkapitalistiske samfund er der mere magt i en indkøbskurv end en stemmeboks. Det er forbrugerne, der bestemmer hvad der produceres og hvordan. De skal blot lige gøres opmærksom på det.
Problemet i en indkøbskurv.
Flere og flere forbrugere vil gerne handle bæredygtigt, men Fairtrade er langt fra de eneste, der appellerer til dem. Fra den hønsestrikkede biodynamiske landmand til multinationale giganter med millionbudgetter er der flere og flere, der slås om opmærksomheden på den gode sags bane.
Forbrugerne kan vælge økologisk, biodynamisk, fritgående, parfumefrit, Dyrenes Beskyttelse eller Hjerteforeningens velsignelse – for blot at nævne nogle få muligheder.
Så hvordan får man ørenlyd? Eller rettere hvordan omsætter man holdning til handling? Vi skriver under på protester, men marcherer nødigt i gaderne. Vi er bekymrede for klimaet, men opgiver hverken bilen eller flyrejsen. Vi bekræfter hinanden i, hvor svært det er. Men vi beundrer dem, der handler.
Det sidste er vigtigt. Vi beundrer dem, der handler. Aktivister lader det ikke blive ved snakken. De lænker sig til træer, når bulldozerne kommer. De sætter liv og lemmer på spil i kampen for regnskoven, demokrati eller menneskerettigheder. Det er dem, der slås for bæredygtighed og retfærdighed i verden.
Men hvad gør vi andre? Er vi blot hyklere? Eller kan vi være med i kampen uden at blive spulet bagover af en vandkanon? Svaret er ja. Et indkøb ad gangen. Det er den indsigt, Fairtrade bygger sin kommunikationsplatform på. Dem der forandrer verden, er dem der handler. Fairtrade handler kort sagt om, hvor aktivistisk man egentlig kan være med en indkøbsvogn. Hvor meget man kan påvirke verdens udvikling – et indkøb ad gangen. At man kan placere sine indkøb der, hvor ens holdninger er. Med temaer som ”Jeg har en banan, og jeg er ikke bange for at bruge den” vandt kampagnen hurtigt handelen og forbrugernes hjerter i slaget om at gøre holdning til handling.
Udvalgte resultater.
- En omsætningsfremgang for Fairtrade i 2016 på 17%.
- En nettotilvækst i 2016 af Fairtrade produkter på 19,35%.
- Primo 2016 havde Fairtrade godt 8.000 følgere på Facebook. Med udgangen af året var tallet steget til knap 22.000. En stigning på 175%.
Vil du høre mere?
Kontakt Christina Tønnesen
Tlf.: +45 21 70 95 89
Mail: ct@mensch.dk