VELUX FONDEN

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Red Havet

Havet er ved at blive kvalt. Af iltsvind, forurening og bundtrawling. Men det foregår under overfladen, og når sjældent overskrifterne. 

Redhavet.nu samlede nogle af landets stærkeste miljøorganisationer om at give havet et pusterum. 

Havet er ved at blive kvalt.

Iltsvind, forurening og bundtrawling betyder, at de danske farvande er i decideret dårlig forfatning. Temperaturerne stiger, algevæksten vokser eksplosivt og hæmmer leveforhold for fisk, planter og bunddyr. Østersøen er forurenet i en grad, der gør østersølaks uegnet som menneskeføde, mens fiskebestanden i Kattegat er truet som følge af mange års bundtrawling.

Alt dette er resultatet af, at havmiljøet ikke har været på den politiske agenda i over 20 år.

Derfor lancerede 4 miljøorganisationer kampagnen ”RedHavet.Nu” med det formål, at få havet tilbage på den politiske agenda.

Hvis man skal have politikernes opmærksomhed, må man først og fremmest have vælgernes opmærksomhed.

Det kan være svært at forholde sig til begreber som dioxin, eutrofiering og biodiversitet. Men de færreste har lyst til at servere slimede gopler fyldt med giftstoffer for deres middagsgæster.

Derfor åbnede vi fremtidens fiskehandler og viste danskerne hvad aftensmaden kommer til at bestå af, hvis der ikke skrides til politisk handling.

Vi tømte køledisken hos fiskehandleren på Rantzaugade i København og skiftede laks og ørred ud med vandmænd, søpølser og andre fremtidige alternativer til de fisk, vi kender.

Fiskehandleren slog dørene op, og kunderne strømmede ind. Vi filmede folks reaktioner på de uappetitlige middagstilbud og filmen tog hurtigt fart på de sociale medier. Filmen ledte folk videre ind på et website, hvor de kunne underskrive en konkret redningsplan for havet.

Udvalgte resultater.

  • Filmen fik mere end 1.3 millioner impressions.
  • Over en halv million mennesker interagerede med filmen (tags, kommentarer etc.)
  • Facebook-direktør Daniel Käfer:
    Generelt er videoen set meget længere, end gennemsnittet i sin kategori. At 42% ser mindst 3 sekunder og 20% ser hele 15 sekunder, er blandt det højeste jeg har set, bortset fra ren underholdning som f.eks. film trailere. CTR på 7,70 og og CPC er i top 5% i kategorien. Det er noget af det bedste jeg har set.”
  • OMD:
    ” Pris pr. klik endte på blot 1,54 kr. og hele 5,15% af eksponeringerne blev til klik   Benchmark for kampagner med trafik optimering ligger på CTR 0,94% og CPC 6,14 kr. ”
  • 25.000 danskere skrev under på redningsplanen.
  • Underskrifterne og redningsplanen blev efterfølgende afleveret til politikerne på Christiansborg, heriblandt miljøminister Lea Wermelin, der allerede samme dag inviterede de fire miljøorganisationer til møde.
  • Og endelig kom havet på den politiske agenda. Den 12. november 2019 vedtog et bredt politisk flertal en styrkelse af skånsomt kystfiskeri. Og 14 dage senere blev indsatsen mod kvælstofudledning tredoblet.

Vil du høre mere?

Christina Tønnesen

Kontakt Christina Tønnesen
Tlf.: +45 21 70 95 89
Mail: ct@mensch.dk

Andre projekter

VISIT FAROE ISLANDS

Et lukket land åbnede verdens øjne.

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

LANDBRUG & FØDEVARER

Fra øl til pis til mere øl.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

VISIT FAROE ISLANDS

Fjernstyr en færing.

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

NOVO NORDISK

Ændring af verdens syn på blodsukker.

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

FDM

Den bedste vej er den, vi finder sammen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

LANDBRUG & FØDEVARER

Noget at leve af. Noget at leve for.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.