Et lukket land åbnede verdens øjne.
Turismen på Færøerne er steget så eksplosivt, at det begyndte at blive en belastning. Derfor skulle årets kampagne balancere hensynet til de sårbare øer og hensynet til turismen. Løsningen blev “Voluntourism”.
Infrastrukturen på Færøerne så som vandrestier, hegn og affaldshåndtering var ikke skaleret til en 100 % stigning i turismen, og en del af befolkningen var begyndt at se turismen som en udfordring. Vi havde derfor ikke kun én udfordring. Vi havde tre:
- Forbedre infrastrukturen.
- Forbedre forholdet mellem turister og lokalbefolkningen.
- Øge turismen.
Heldigvis er turister ikke, hvad de har været. For eksempel sagde 84 % af gruppen mellem 20 og 40 år, at de ville rejse for at deltage i frivillige aktiviteter. Samtidig viste undersøgelser, at turisterne på Færøerne gerne ville lære lokalsamfundene bedre at kende.
Vi besluttede derfor at skifte fokus fra turister til idealister. Mennesker, der var klar til at hjælpe Færøerne i stedet for blot at besøge dem. Men hvordan kunne vi fange verdens opmærksomhed uden et stort mediebudget?
Vi lukkede landet!
Den 20. februar 2019 meddelte den færøske statsminister, at Færøerne i sidste weekend i april ville være ‘Closed for tourists, but open for voluntourists”. De 18 øer var med andre ord ”closed for maintenance”. Frivillige fra hele verden blev inviteret til at hjælpe med på ti konkrete projekter. De frivillige fik gratis kost og privat indkvartering, men måtte selv betale for flyrejsen.
Udvalgte resultater.
- Pressemeddelelsen resulterede i mere end 500 nyhedsartikler over hele verden med en samlet online læserskare på 3.760.000.000 (målt og indekseret af CoverageBook).
- Mere end 3.500 mennesker tilmeldte sig svarende til syv gange så mange mennesker, som normalt besøger Færøerne i den weekend.
- I april kom frivillige fra 25 lande for at hjælpe med at vedligeholde øerne. I dag er de ti bedste seværdigheder renoveret.
- “Closed for Maintenance” har inspireret en lang række andre turistorganisationer i verden, der har skabt lignende tiltag.
- Færøerne har gjort det til en årligt tilbagevendende begivenhed og i 2019 tilmeldte 5000 mennesker sig på blot 24 timer.
- World Economic Forum kårede kampagnen som et af de 10 mest innovative initiativer for planeten i 2019.
Vil du høre mere?
Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk