VISIT FAROE ISLANDS

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Et lukket land åbnede verdens øjne.

Turismen på Færøerne er steget så eksplosivt, at det begyndte at blive en belastning. Derfor skulle årets kampagne balancere hensynet til de sårbare øer og hensynet til turismen. Løsningen blev “Voluntourism”.

Infrastrukturen på Færøerne så som vandrestier, hegn og affaldshåndtering var ikke skaleret til en 100 % stigning i turismen, og en del af befolkningen var begyndt at se turismen som en udfordring. Vi havde derfor ikke kun én udfordring. Vi havde tre:

  • Forbedre infrastrukturen.
  • Forbedre forholdet mellem turister og lokalbefolkningen.
  • Øge turismen.

Heldigvis er turister ikke, hvad de har været. For eksempel sagde 84 % af gruppen mellem 20 og 40 år, at de ville rejse for at deltage i frivillige aktiviteter. Samtidig viste undersøgelser, at turisterne på Færøerne gerne ville lære lokalsamfundene bedre at kende.

Vi besluttede derfor at skifte fokus fra turister til idealister. Mennesker, der var klar til at hjælpe Færøerne i stedet for blot at besøge dem. Men hvordan kunne vi fange verdens opmærksomhed uden et stort mediebudget?

Vi lukkede landet!

Den 20. februar 2019 meddelte den færøske statsminister, at Færøerne i sidste weekend i april ville være ‘Closed for tourists, but open for voluntourists”. De 18 øer var med andre ord ”closed for maintenance”. Frivillige fra hele verden blev inviteret til at hjælpe med på ti konkrete projekter. De frivillige fik gratis kost og privat indkvartering, men måtte selv betale for flyrejsen.

Udvalgte resultater.

  • Pressemeddelelsen resulterede i mere end 500 nyhedsartikler over hele verden med en samlet online læserskare på 3.760.000.000 (målt og indekseret af CoverageBook).
  • Mere end 3.500 mennesker tilmeldte sig svarende til syv gange så mange mennesker, som normalt besøger Færøerne i den weekend.
  • I april kom frivillige fra 25 lande for at hjælpe med at vedligeholde øerne. I dag er de ti bedste seværdigheder renoveret.
  • “Closed for Maintenance” har inspireret en lang række andre turistorganisationer i verden, der har skabt lignende tiltag.
  • Færøerne har gjort det til en årligt tilbagevendende begivenhed og i 2019 tilmeldte 5000 mennesker sig på blot 24 timer.
  • World Economic Forum kårede kampagnen som et af de 10 mest innovative initiativer for planeten i 2019.

Vil du høre mere?

Rune Hørslev-Petersen

Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk

Andre projekter

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

LANDBRUG & FØDEVARER

Fra øl til pis til mere øl.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

VISIT FAROE ISLANDS

Fjernstyr en færing.

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

VELUX FONDEN

Red Havet

NOVO NORDISK

Ændring af verdens syn på blodsukker.

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

LANDBRUG & FØDEVARER

Noget at leve af. Noget at leve for.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.