NOVO NORDISK

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Ændring af verdens syn på blodsukker.

Talk about hypos

Millioner af mennesker med diabetes får insulin for at stabilisere deres blodsukker. Men insulinbehandling kan forårsage en akut tilstand af lavt blodsukker, også kendt som hypoglykæmi. Hypoglykæmi kan medføre neurologisk skade, asocial adfærd og – i værste tilfælde – død.

Novo Nordisk ønskede at undersøge, hvorvidt de alvorlige konsekvenser af hypoglykæmi påvirkede endnu flere mennesker end hidtil antaget: Hvad betyder hypoglykæmi for de pårørende, og kunne Novo Nordisk være med til at lette byrden for den diabetesramte?

I samarbejde med professor Dr. Stewart B. Harris, der forsker i diabetes, gennemførte vi et studie med 4.300 familier fra henholdsvis USA, Japan, England, Tyskland, Italien, Frankrig, Canada, Spanien og Danmark.

Formålet med studiet var at undersøge, hvordan pårørende påvirkes af hypoglykæmi, og om øget dialog kan afhjælpe en del af problemerne.

For at forstå menneskerne bag tallene blev der sideløbende gennemført et eksperiment, hvor diabetikere og deres familier blev interviewet i to separate rum, adskilt af en skillevæg. Efterfølgende så deltagerne hinandens svar for at understrege forskellen i deres respektive opfattelser og forståelse af hypoglykæmi.

Reaktionerne var overvældende, da væggen mellem de to rum blev fjernet og familierne blev forenet.

Eksperimentet blev filmet og delt på sociale medier.

Udvalgte resultater.

  • Filmene nåede over 40.000 delinger på sociale medier og gik viralt med mere end 30 millioner visninger i løbet af to uger.
  • Filmen havde en gennemsnitlig gennemspilningsrate på 38 sekunder, hvilket er fire gange mere end gennemsnittet for film på Facebook.
  • Engagement-raten for filmene var på 1,01 % og nåede samlet set op på 90.588 reaktioner, hvoraf 99,8 % var positive.
  • Antallet af samtaler omhandlende hypoglykæmi på sociale medier steg med 186 % i kampagneperioden.
  • Studiet blev udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetes Therapy.
  • Resultaterne og filmene blev lanceret på EASD, verdens største kongres for diabetes, til over 2.000 læger.
  • I løbet af bare to uger blev der skrevet over 200 nyhedshistorier, der tilsammen har 185 millioner læsere online.
  • Mere end 20 patientorganisationer verden over skrev om studiet og viste filmen på deres websites og sociale medier.

Vil du høre mere?

Rune Hørslev-Petersen

Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk

Andre projekter

VISIT FAROE ISLANDS

Et lukket land åbnede verdens øjne.

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

LANDBRUG & FØDEVARER

Fra øl til pis til mere øl.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

VISIT FAROE ISLANDS

Fjernstyr en færing.

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

VELUX FONDEN

Red Havet

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

LANDBRUG & FØDEVARER

Noget at leve af. Noget at leve for.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.