Oplysningskommunikation

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Talk about hypos

Millioner af mennesker med diabetes får insulin for at stabilisere deres blodsukker. Men insulinbehandling kan også forårsage en akut tilstand af lavt blodsukker, også kendt som hypoglykæmi. Hypoglykæmi kan medføre neurologisk skade, asocial adfærd og – i værste tilfælde – død.

Som Danmarks førende medicinalvirksomhed og producent af insulin arbejder Novo Nordisk for at udbrede kendskabet til forekomsten og effekterne af hypoglykæmi, og derved også for at bane vejen for, at personer med diabetes modtager en behandling med færre tilfælde af hypoglykæmi.

Novo Nordisk ønskede at undersøge, hvorvidt de i forvejen alvorlige konsekvenser kunne påvirke endnu flere mennesker end hidtil antaget. Kunne hypoglykæmi påvirke de pårørende og kunne de være med til at lette byrden for den ramte?

Vi gik videnskabeligt til værks og gennemførte et studie med 4.300 familiemedlemmer fra henholdsvis USA, Japan, England, Tyskland, Italien, Frankrig, Canada, Spanien og Danmark. Studiet blev gennemført i samarbejde med canadiske Dr. Stewart B. Harris, der er professor, praktiserende læge og forsker i diabetes. Formålet med studiet var at undersøge, hvordan pårørende påvirkes af hypoglykæmi, og om øget dialog kan afhjælpe en del af problemerne.

For at forstå menneskerne bag tallene blev der sideløbende gennemført et eksperiment, hvor diabetikere og deres familier blev interviewet i to separate rum, opdelt af en skillevæg. Efterfølgende så deltagerne hinandens svar for at understrege forskellen i deres opfattelse og forståelse af hypoglykæmi, og hvordan hypoglykæmi påvirker deres respektive liv.

Reaktionerne var overvældende, da væggen mellem de to rum blev fjernet og familierne blev forenet.

Eksperimentet blev filmet og delt på sociale medier.

Udvalgte resultater.

  • Filmene nåede over 40.000 delinger på sociale medier og gik viralt med mere end 30 millioner visninger i løbet af kampagnens to uger.
  • Filmen havde en gennemsnitlig gennemspilningsrate på 38 sekunder, hvilket er fire gange mere end gennemsnittet for film på Facebook.
  • Engagement-raten for filmene var på 1,01 % og nåede samlet set op på 90.588 reaktioner, hvoraf 99,8 % var positive.
  • Antallet af samtaler omhandlende hypoglykæmi på sociale medier steg med 186 % i kampagneperioden.
  • Studiet blev udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetes Therapy.
  • Resultaterne og filmene blev lanceret på EASD, verdens største kongres for diabetes, til over 2.000 læger.
  • I løbet af bare to uger blev der skrevet over 200 nyhedshistorier, der tilsammen har 185 millioner læsere online.
  • Mere end 20 patientorganisationer verden over skrev om studiet og viste filmen på deres websites og sociale medier.

Vil du høre mere?

Rune Hørslev-Petersen

Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk