LANDBRUG & FØDEVARER

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Fra øl til pis til mere øl.

På Roskilde Festivalen bliver der hvert år indtaget mange tusind liter øl, og det er ikke det rene vand, der kommer ud. Til gengæld er det glimrende gødning, og det blev til recirkulations-øllen Pisner.

I 2015 lancerede Landbrug & Fødevarer aktiviteten Beercycling på årets Roskilde Festival, hvor der blev indsamlet urin i særlige tanke. Formålet var at demonstrere landbrugets evner indenfor recirkulering, da den offentlige debat mest handler om landbrugets evne til at sprede pesticider og forurene grundvand.

Der blev indsamlet 55.000 liter urin og efterfølgende blev urinen spredt på maltbygmarker og brygget hos det økologiske bryggeri; Nørrebro Bryghus. To år efter, i 2017, var Landbrug & Fødevarer klar til at levere den øl tilbage til gæsterne, som de selv havde leveret gødning til. 

Men festivalgæsterne havde ikke blot leveret gødning. I forbindelse med lanceringen var de også med til navngivning, design og prøvesmagning. Via sociale medier og i samarbejde med P3 blev der indsamlet navneforslag, og det bedste blev fundet ved afstemning. Også designet på øl-etiketten blev bestemt af danskerne via en afstemning. Nu havde danskerne leveret pis, navn, og design. Og i den grad fortjent en øl.

Eneste udfordring var, at øllen ikke kunne få adgang til Roskilde Festival pga. en kontrakt med en øl-producerende hovedsponsor. Faktisk så man den helst slet ikke i Roskilde og omegn.

Man kan tage pisset ud af Roskilde Festival, men man kan ikke tage Roskilde Festival ud af pisset.

Og alle dem, der havde doneret gødning til Pisner, skulle have deres investering tilbage. Derfor blev der arrangeret en stor opvarmnings-event til Roskilde Festival på Axeltorv i København, hvor man uddelte gratis Pisner til alle. På sociale medier, outdoor, print og online medier blev danskerne inviteret på en gratis Pisner før festivalen, så alle kunne smage beviset på, at recirkulation ikke er det rene pis. 

Udvalgte resultater.

  • Et estimeret reach på 300 millioner mennesker globalt via presseomtale i internationale medier: CBS News, World News, International Business Times, BBC News Day (Radio), USA Today, Huffington post, britiske NME og amerikanske Pitchfork mm.
  • Mere end 50 omtaler i danske trykte medier.
  • Pisner på sociale medier havde over 50 millioner visninger.
  • En enkelt film-post resulterede i 25.000 likes, 6.400 delinger og 4,9 mio. visninger.
  • På Twitter blev historien på blot fem dage eksponeret for mere end 40 mio. mennesker.
  • Der blev udleveret og solgt 50.000 flasker i sommeren 2017. Efter henvendelser fra bl.a. USA, Australien, England, Tyskland, Holland, Italien, Frankrig, Belgien, Norge, Sverige, Island, Polen, Israel mm. produceredes yderligere 25.000 stk.

Vil du høre mere?

Christina Tønnesen

Kontakt Christina Tønnesen
Tlf.: +45 21 70 95 89
Mail: ct@mensch.dk

Andre projekter

VISIT FAROE ISLANDS

Et lukket land åbnede verdens øjne.

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

VISIT FAROE ISLANDS

Fjernstyr en færing.

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

VELUX FONDEN

Red Havet

NOVO NORDISK

Ændring af verdens syn på blodsukker.

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

LANDBRUG & FØDEVARER

Noget at leve af. Noget at leve for.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.