VISIT FAROE ISLANDS

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Print

Fjernstyr en færing.

Turismen er den tredje største eksportindustri på Færøerne. Siden 2011 er omsætningen fra turisme steget med 90 procent og det stigende antal turister har været med til at øge beskæftigelsen inden for hotel- og restaurationsbranchen med 35 procent siden begyndelsen af 2017. Turismen er derfor en helt central industri for arbejdspladser og for økonomien på Færøerne.

Men ligesom i resten af verden, blev den færøske turistindustri hårdt ramt, da man i marts 2020 måtte lukke alle rejse- og turistaktiviteter på grund af corona.

Visit Færøerne måtte øjeblikkeligt aflyse højsæsonen og bede gæster om at udskyde deres planlagte rejser på ubestemt tid. Det efterlod Visit Færøerne én kæmpe udfordring:

Hvordan skabes der global interesse for Færøerne, så der med det samme kommer besøgende igen, når verden åbner.

Opgaven bestod dermed i at markedsføre et land, der var lukket, overfor resten af verden med et mediebudget på 0 kr.

For at nå en målgruppe, der var isoleret i deres hjem verden over, havde Visit Færøerne brug for en digital løsning, der kunne give en virtuel og interaktiv smagsprøve på Færøerne direkte fra hjemmekarantænen.

Kun 10 dage efter verden officielt lukkede ned, var systemet udviklet og kampagnen var klar til lancering. I en blanding mellem et gammeldags arkadespil og en højteknologisk VR-oplevelse, gjorde Visit Færøerne det muligt at opleve Færøerne i real tid gennem en fjernstyret lokal guide, som de virtuelle turister kunne styre til lands, til vands og i luften, mens resten af verdens rejseaktiviteter stod stille.

Platformen ”remotetourism.com” skulle markedsføres 100 % via earned media, da kampagnens samlede mediebudget var 0 kr. Lanceringen bestod af en pressemeddelelse og en film på Visit Færøernes egne digitale kanaler, mens journalister og influencers blev inviteret med på særlige online-presseture, hvor de fik mulighed for at styre guiderne i længere tid og dele oplevelsen med deres læsere og følgere.

De virtuelle turist-ture fandt sted flere gange om dagen under nedlukningen, hvor besøgende på skift kunne styre guiden i det færøske landskab, på museer og andre gennem attraktioner. Turene foregik til fods, til hest, på mountainbike, med båd og endda i helikopter.

I løbet af turene var det muligt at stille spørgsmål til de fjernstyrede guider, og på Facebook- og Instagram Live kunne alle andre følge med i turene og chatte med Visit Færøerne. Med hjælp fra journalister og rejse-influencers spredtes nyheden om Visit Færøernes organisk på sociale medier og til internationale nyhedsmedier.

Udvalgte resultater.

  • På seks uger fik Færøerne over 900.000 virtuelle besøg af turister fra 157 forskellige lande.
  • Den gennemsnitlige viewtime på Facebook var 4,11 minutter, hvilket er 2500 % højere end Facebooks turisme video benchmark.
  • I gennemsnit så flere end 20.000 personer med på hver eneste tur på Facebook.
  • 1,88 % kommenterede, delte eller likede, hvilket er 1600 % over Facebooks benchmark.
  • 14 dage efter lanceringen var historien, ifølge Associated Press, den mest omtalte turisme nyhed i verden med over 500 artikler i medier som CNN, BBC, New York Times, The Guardian, National Geographic, Vanity Fair.
  • Nyhedshistorien nåede et online readership på 5,65 mia. Igennem influencers nåede historien yderligere 40,3 mio. på sociale medier. I alt opnåede kampagnen presseomtale for 212 mio. kr.
  • Færøerne fik over 6 gange så mange virtuelle besøgende end der var fysiske besøgende i hele 2019.
  • 14 dage efter genåbningen af Færøerne i sommeren 2020 var alle hoteller udsolgt.

Kampagnen lykkedes med at fastholde den turistmæssige interesse for Færøerne til de igen kunne åbne for turister. Den gav knap 1 million mennesker en helt unik virtuel oplevelse af Færøerne, som ingen anden rejsedestination kunne tilbyde i perioden.

Siden den sidste tur fandt sted, er fjernturisme platformen blevet fremhævet både i danske og internationale fagmedier – senest var kampagnen et af emnerne ved ”Harvard X Design” konferencen i marts 2021.

Vil du høre mere?

Rune Hørslev-Petersen

Kontakt Rune Hørslev
Tlf.: +45 31 34 57 69
Mail: rh@mensch.dk

Andre projekter

VISIT FAROE ISLANDS

Et lukket land åbnede verdens øjne.

SIMPLE FEAST

Hungry for change.

A.P. MØLLER - MÆRSK

Formålet med A.P. Møller-Mærsk.

CLEVER

Det er friheden, der gør forskellen.

LANDBRUG & FØDEVARER

Fra øl til pis til mere øl.

SPAR

The name change.

DSB

Julen starter i toget

COLOPLAST

Innovation starts with empathy.

VELUX FONDEN

Red Havet

NOVO NORDISK

Ændring af verdens syn på blodsukker.

DET KONGELIGE TEATER

Stjerner er det, der lyser i mørket

NUKISSIORFIIT

Energien er deres egen.

BARONS

Skjortekrigere og frispilninger.

VISIT FAROE ISLANDS

Next level Google Translate.

LANDBRUG & FØDEVARER

Noget at leve af. Noget at leve for.

STAY STRONG

Ekstra protein til de ekstra ambitiøse.

CLEVER

Fremtiden er fyldt med god energi.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Brystpartiet

TUBORG

Ny brandplatform og identitet for Tuborg Squash.

WOOD WOOD

Global brandplatform og e-commerce site for Wood Wood.

DSB

Enesamtale.

DANSK ERHVERV

Danmark er en virksomhed.

VISIT FAROE ISLANDS

KUNST-ig intelligens skaber global omtale.

A.P. MØLLER - MÆRSK

PR kampagne for opførelse af Operaparken.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE

1 ud af 9

DANSKE SPIL

Heldigvis, men ikke tilfældigvis.

RIGSHOSPITALET

Navnet er Eskesen, Bodil Eskesen.

DSB

Omdømmekampagne

THE NORDICS

The Nordics 

SWECO

Vi er ikke ens. Det er det, vi har tilfælles.

SIMPLE FEAST

Den klassiske januar-kampagne skal genopfindes.

KRAFTVAERK

Nogle skal jo være de bedste.

DANMARKS APOTEKERFORENING

Om gevækster og gebrækkeligheder.

COWI

At gøre sig lækker for de bedste.

HOTTUB COPENHAGEN

Sauna du en pause?

BASICO

Sig det lidt mere præcist

FAIRTRADE

Dem der handler, er dem der forandrer verden

GEO

Det ligger lige under overfladen.

DELOITTE

Når man har et image som revisor, men vil ses som rådgiver.

Henrik Tingleff

Når flokdyret fejler.

DANSKE MEDIER

Hvem ønsker sig en ukritisk presse?

HELIX LAB

Fremtiden skal bygges på samarbejde.

PRÉSIDENT

Frankofil og aktuel.

NOVO NORDISK

Når man lever af IT, må man hellere være "safe than sorry".

MINDWORK

At være forstående, er ikke det samme som at forstå.

LANDBRUG & FØDEVARER

Smæk på smagen.

IMPLEMENT

At rådgive rådgivere.

BLOX

BLOX

VELKOMMEN HJEM

Det er ikke alle veteraner, der har PTSD

RÅDET FOR SIKKER TRAFIK

Der var kun én idiot

FORENET KREDIT

Fundamentet er forening

FLÜGGER

Skal man gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

DRIBE

Dribe

POLITIKEN

Feministisk bøsseævl

MOBILEPAY

Lanceringen af mobilpay i Danmark.

STAY STRONG

Repeat until strong

GALBANI

Moderne Mamma

NOVO NORDISK

Novo Nordisk Kalundborg

LUNDBECKFONDEN

Hjerneforskning har sin pris.

LANDAL

Tag væk og kom tættere på.